روايات

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الجزء التاسع والأربعون

رواية لؤلؤ الصعيد البارت التاسع والأربعون

رواية لؤلؤ الصعيد
رواية لؤلؤ الصعيد

رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة التاسعة والأربعون

🦚🕊🦋 صلي علي محمد 🦋🕊🦚
ردت لؤلؤ وقالت بقوة وهي تنظر بعين أسد :
دة مالك دياب سلطان المنشاوي اخوي المغجود ياجدى
انصدم الكل حين رأى وجه مالك وقالت قمر بصدمة تخالطها دموع وقالت :
ولدى ولدى يادياب
اقتربت منه وضمته وظلت تبكي وهو ممسك بها ويبكي ويحضنها ويقول :
امي وحشتيني
ردت قمر بدموع وهي تحسس وجه وقالت :
اني اتوحشتك كتير ياحبيبي
اقترب دياب منه وبكى وهو يحتضنه بحب والجميع اما سلطان مازال مصدوم وقال مالك :
اي ياجدى مش مبسوط اياك

 

 

اقترب سلطان وامسك وجه وضمه بحب وهو يقول :
ممصدجش ياولدى ممصدجش
نظرت لؤلؤ علي قصي ورأته ينظر له ودموعه علي خده اقتربت لؤلؤ الي قصي وانفجر بالبكاء وهي تحاول تهدى وقالت له :
عارفة سبب دموعك الكل نظرو لهم ومالك ينظر له بحب
حتي قالت ياقوت :
خبر ايه ياقصي روح لخيك انت اكتر واحد اتأذي من بعده وكمان يامالك ياولدى كان يجول من وهو صغير لحد ما كبر اخوي مماتش اخوي عايش وعلطول يحلم بيك
اقترب مالك منه ونظرو لبعض وحضنه بعض بحب وفضلو يبكه حتي قالت لؤلؤ :
بطلو نواح بجا وخلونا نفرح شوي
امسكتها امها من ودنها وقالت :
كيف متجوليش انك لجيتي خيك
ردت لؤلؤ بضحك وقالت :
بدل ما تشكرني ياولية انتي بجولك يابوي اني عندى ليك عروسة كيف البدر
ضربتها قمر وظلت تجري لؤلؤ ووراها قمر والجميع يضحك اما عن أسد ظل مصدوم ونزل الجميع تحت واتجمعه
اما عن ياقوت قالت :
لازم تعملوا اكلات مالك المفضلة بسرعه
ردت قمر بحب وهي تضمه وقالت :
اني الا هعمل كل حاجه بيدى
اما عن خديجة جلسة تنظر لهم حتي قال مالك :
وانتي مين
ردت لؤلؤ ب ابتسامة وقالت :
دى بتكون خديجة بت عمك مندور
حتي قال فهد بمرح وقال :
ومراتي يابرو
ضحك مالك عليه وقال :
الف مبروك ياشقي

 

 

ضحك الجميع حتي قال سلطان المنشاوي :
لازم اعرف كل حاجه فهمتي عليه ياكبيرة ولا ايه
ردت وهي تنظر لمالك :
انت تأمر ياجدى
اما أسد ظل ينظر لها حتي نظرت له وقال :
انا هستأذن ياكبير
رد وقال سلطان :
هتروح فين انت هتتغدا امعانه
رد أسد وقال :
مره تانية ياجدى وراح لمالك وقال :
حمدلله على السلامة
نظر له مالك وأقترب منه وقال :
اطمنت علي خيتي لانها عرفت تختار راجل بيغير عليها كتير
ابتسم له أسد وحضنه بعض
في مكان اخر يجلس مازن مع والدة عز وقص عليه ما حدث لولدته وظل يبكي علي ما حدث لولدته وهو يكسر بغرفته بهستريا اتصل عز علي الطبيب واتي واعطه حقنه مهدئة
اما في مكان أخر وبتحديد في الجبل يجلس أبو سامر وهو الشرار يطتاير من عينه وقال :
امعين معايا نسوان مش رجالة اياك معرفينش لا تخ*طفه لؤلؤ ولا مالك وكان مالك هدفي بس حتي دى فشلتو فيها وبت المنشاوي انتصرت
رد عوض وقال :
وهتعمل ايه ياكبير
رد وقال :
هعمل كتير والمره دى هي الا هتاجي لحد اهنية
رد عوض وقال :
كيف ياكبير
رد وقال :
مش دلوجت سبني اخطط علي رواج

 

 

في مكان أخر وبتحديد في منزل سلطان المنشاوي يجلس سلطان ومعه العائلة حتي قال :
جولي يابتي متتعبيش جلبي
ردت بحب وقالت :
سلامه جلبك ياجدى بص بجا عاوزة اعرفك ان مالك انا عارفه مكانه من زمان مالك كان في المانيا وكان معه حراسة كبيرة جوي كمان يوم ما مالك طلع من اهنية كان صغير كان عمري اني ١٣ سنه كنت عتعرف اني احب التنكر اليوم دة اني اتنكرت لجل اروح مع مالك بالاخص ميعرفنيش مشيت وراه لفت نظري رجلين عيمشو وراه وسمعتهم بيجولة الكبير امر بخ*طف مالك ولد المنشاوي ولازم ان*خدرو
وبالفعل اني سمعت اجده ودخلنا في زحمه كان المولد بجا روحت توهت الرجالة بس لجوة مالك وخ*درو بس مسكت س*لاح من الغفير الا كان اهناك سرجته وجريت وتوهته روحت لجيتهم بيشيلو مالك صوبت الس*لاح علي واحد منيهم وجبت الرص*اصة في رجله والتاني صوبتها عند دراعه
سندت مالك لحد بيت في الخص مسكت تلفوني واتصلت برعد رد عليه وجيه وساعدني وخد مالك للبيت الجبلي وساعتها روحت اشوف الرجالة لجيت راجل واجف وهو بيزهج ويجول كيف هرب منيكم لازم تلجوة لازم تج*تلوة حتي لو في دارة في خطه نخ*طفه بي سمعت اجده
وروحت لرعد وخدت عليه عهد ان ميعرفش حد واصل بالحوصل وطلعت اني ورعد علي القاهرة وفاج مالك اهناك ولما شاف المكان انصدم
وقال اني فين عرفته كل حاجه وطلبت منيه يختفي فضل مالك في القاهرة وكمل علامه واني اتعرفت علي صديقة عن طريج النت وساعدتني كتير ونجلت مالك من مصر ل المانيا ودخل مالك اكبر كلية لتكنولوجيا وقدر يحقق فيها كتير غير ان استفاد من خي صديقتي
رد المنشاوي وجال بذهول :
كيف كل دة يحوصل ليه نجلتية كمان من مصر
ردت وقالت :
مالك شكله معروف وكمان خليته يلبس لبس يغير منيه ونضارة والكاب
بس ولاد الفرتوس نزله مصر وشافة مالك وكانوا عيرجبوة
رد سلطان وقال :
وعرفتي كيف
كل تحركات مالك اني كنت بشوفها وكنت بسمع كل حاجه
رد دياب وقال :
ومالك كان موافجكك

 

 

ردت وقالت :
مالك جوى وكانت العين عليه لانه كيف جدى المنشاوي وكانوا المطاريد ميعزنيش حد جوى من العيلة ومالك كان بيسمع حديدى لان ولاد الم*حروج خبطوه علي ادماغه وفجد الذاكرة
وفضل مالك مفكرش حاجه لحد ما سافر الدكتور جال فجد مؤقت ولكن هياخد وقت لان الخبطة اثرت علي الذكرة جدا
ويوم ما رجعت لي الذاكرة كان في المانيا ع طريج وجعه وجعها علي نفوخه
اتصل بيه راجل من الرجالة الا عينتهم لي حراسة وهما حكولي وكلمته يهدى واني هجيلة كنت ساعتها في امريكا وروحت لمالك وحكيتله كل حاجه اتعصب وصمم يرجع واني منعته وطلبت منيه مهمه يعملها ومالك دلوجت جوى بعلمه وبجسده
روبرت كان ملازم مالك كتير وبعد اجده نزل روبرت اهنية لجل مساعدتي في الوجوف ضد المطاريد ومالك كان عيساعد من المانيا
اخر مرة سافرت صمم يرجع امعاي ورجع وجعدته في البيت الجبلي
رد المنشاوي وقال :
ومجاش اهنية ليه
ردت وقالت :
لان المطاريد عارفين ان مالك عايش واني في القاهرة ومالك امعاي شافه ولد المحروج وضرب علينا ن*ار بس اتفدينا وهربنا
وجبته بيت الجبلي وعملت اؤضة لي مهجهزة اظن أنكم شوفتوها وعازلة عن الرص*اص او اي حاجه
هتجولي طبعا بردو اهنية احسن
هجولك هيكون خطر عليكم وعليه مالك لو كان رجعلكم مكنش هيسكت وهيطلع في البيت الجبلي كنت بخليه يساعدني وهو اهناك بس كل تحركات المطاريد عندى
رد سلطان وقال :
كيف حوصل كل دة واني معرفش

 

 

ردت وقالت :
كان لازم تتصدمه علشان الخبر يوصل ان مالك مفجود لان للأسف المطاريد كانت عتدخل بيتنا مدسوسين
رد بغضب وقال :
كيف دة
ردت وقالت :
حسنات الدلاله من المطاريد
رد وقال :
وحسنات انجطعت اخبارها
ردت وقالت :
لاني حبستها
رد وقال :
ليه
ردت وقالت :
كانت هتخطف أمل ياجدى
الكل انصدم وقال :
كيف دة
ردت وقالت :
لو كانت نجحت كانت أمل دلوجت ماتت عارف كيف
ان بت من بيت سلطان المنشاوي تتخطف يبجا عار لينا
ودة هيجيب العيلة الارض واني خدرتها ومصيرها دلوجت مع الام*وات
انصدم الكل وقال دياب :
انتي كيف اتعلمتي اجده
ردت ب ابتسامه وقالت :
نسيت عاد يادياب جدى المنشاوي كان بيزرع فيه ايه اني ومالك كنا نسمع حكاياته وكان بيزرع فينا الجوة
وكمان اني بعرف امسك الس*لاح بسببه علمني كل حاجه من واني صغيرة
رد سلطان وقال :
كيف رعد يساعدك وميخبرنيش

 

 

ردت وقالت :
رعد عيسمعلي لان شاف عيون جدى المنشاوي فيه وان مش هسامح لو نطج بحرف وكان جدى معينه لمساعدتي
رد مالك وقال :
بس ياجدى خيتي ادماغها كيف الحجر
رد قصي بضحك وقال :
لساتك واهي دلوجت انت لساتك شوفت حاجه
ردت قمر وقالت :
فرحتي دلوجت ان شايفه انكم رجعت لينا قصي يامالك كان عيحلم علطول بيك
رد سلطان وقال :
التؤام عيحسة ببعض قصي ومالك كانوا مرتبطين جو ببعض ودول اول خلفتك يابتي
ردت قمر وقالت :
ربنا يبارك فيهم كليتهم ويحفظك يابا الحج
في مكان أخر وبتحديد في الجبل جلس ابو سامر وقال :
اسمع يانسيم اني جبتك انت لجل تعمل الا هطلبة دلوجت وتنفذه

 

 

رد وقال :
اؤمر ياكبير
وبعد فترة دخل رعد وهو يقول :
الحجي ياكبيرة الحجي المطاريد هجمه علي بيوت الجزيرة وخطفة الأهالي كلياتها
انصدمت لؤلؤ وقالت :

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!